0
0

Bună seara. Aş vrea şi eu o lămurire. Spuneţi-mi vă rog în calenadrele creştin ortodoxe sărbatorile sunt însemnate cu culori negru pronunţat şi cu roşu. E clar că cu roşu se sărbătoresc sărbătorile religioase mari, iar cu negru pronunţat se sărbătoresc sărbătorile sau nu?

  • You must to post comments
0
0
În Biserica Ortodoxă, clasificarea sărbătorilor are în vedere bogăţia şi solemnitatea slujbelor, aşa cum le găsim în cărţile de cult. Deoarece omul de rând nu are acces la aceste cărţi şi nici nu cunoaşte rânduiala slujbelor, în calendar s-a apelat la aceste semne convenţionale ajutătoare pentru a arăta cele trei categorii de sărbători: sărbători mari, mijlocii şi mici. Sărbătorile mari sunt trecute cu cruce roşie (mai pronunţată). Acestea au slujba cea mai dezvoltată (bogată), adică slujba cu Priveghere (Vecernie mică şi Vecernie mare, Litie, Polieleu, Evanghelie şi Doxologie mare). Sărbătorile mijlocii sunt ale Sfinţilor mai însemnaţi. Ele cunosc două forme, prima a sfinţilor cu priveghere şi polieleu cu cruce roşie cu paranteză. Ele nu au înainte prăznuire şi odovanie. Tot din aceasta categorie mai fac parte sărbătorile sfinţilor fără priveghere (cu o singură Vecernie), dar cu polieleu, Evanghelie la Utrenie şi Doxologie mare, notate cu o cruce simplă rosie. Ultima categorie este cea a sărbătorilor mici notate cu cruce neagră. Sărbătorile cu cruce neagră nu este obligatoriu să le ţinem aşa cum avem porunca să le ţinem pe cele cu cruce roşie. Crucea neagră vrea să ne arate că este vorba de un sfânt mai important. Desigur, dacă avem totuşi evlavie pentru un sfânt trecut cu cruce neagră şi vrem să ţinem ziua lui ca pe o sărbătoare cu cruce roşie, nu greşim.
 
Minunat este Dumnezeu întru sfinții Lui.

Cu râvnă întru Domnul,
Vitalii Mereuţanu – Magistru în Teologie
  • You must to post comments
Afișare 1 rezultat
Răspunsul tău

Te rog să te mai întâi pentru a trimite.