Numele lui Dumnezeu

0
0

Cred că nu ne înțelegem reciproc. Bine voi trece la direct, în originalul ebraic tetragramatonul pentru prima dată apare nu la Ieșire dar la facere 2-4! Cum explicați aceasta? Din această cauză îmi apar alte întrebări în plus….

  • Tatiana a întrebat 14 ani ago
  • last edited 2 luni ago
  • You must to post comments
0
0

Doamne ajută. Cred că îmi bag nasul în discuția care nu mă privește, ținând cont că era un alt lucrător al acestei pagini care era implicat în această temă. Dar vreau să specific un singur lucru: Pentru un creștin care caută să se țină pe calea mântuirii nu contează când își descoperă Dumnezeu numele său. Și nu are nevoie de mărturii de convingere în această privință. Iar în ce privește tulburarea adusă de sectanți vă spun: Simplu răspuns că nu am nevoie de mărturia ta, poate servi la agonisirea liniștii voastre sufleteaști. De mai multe ori, atât înainte de Moise (cf. Facere 32:29), cât şi după Moise (cf. Judecători 13:17-18), Dumnezeu refuză de fapt să-şi spună „numele”. Putem spune chiar că Dumnezeu refuză să-şi ia/dea un nume, pentru că, aşa cum se exprima Sf. Dionisie Areopagitul, El este „Cel cu multe nume” şi „mai presus de orice nume”. Chiar şi atunci când Dumnezeu i Se descoperă lui Moise ca fiind „Iahve” (cf. Ieşire 3:14)[2], prin aceasta nu face decât să-i descopere încă unul din multele şi nenumăratele atribute ale Sale şi nicidecum un „nume propriu”. Dar chiar dacă acceptăm ideea că „Iahve” ar fi totuşi un nume propriu, rămâne de văzut cărei Persoane divine trebuie el atribuit, căci nu pot trei Persoane să deţină acelaşi nume propriu. Persoanele Sfintei Treimi pot fi caracterizate împreună şi nedespărţit cu aceleaşi atribute divine, când însă vorbim despre „nume”, acesta poate fi doar al unei singure persoane. Iată deci că în acest fel ne confruntăm cu o altă erezie susţinută de „martorii lui Iehova”, aceeaşi că „nu există Sfânta Treime” şi că „Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nu este Dumnezeu”, iar Duhul Sfânt nu este decât o „energie activă”. Nu ne-am propus să demonstrăm logic şi teologic existenţa Sfintei Treimi. Este însă interesant că, dezbătând problema „numelui lui Dumnezeu”, se va vedea de la sine că Iisus Hristos este totuşi Dumnezeu. Iar dacă Iisus Hristos este Dumnezeu, aşa cum învaţă toţi creştinii (nu doar ortodocşii), atunci înseamnă că şi Duhul Sfânt este Dumnezeu, adică avem un Dumnezeu Treime, iar învăţătura iehovistă este eretică şi aberantă. Ți să mai precizez faptul că în Vechiul Testament lui Dumnezeu i se atribuie peste 80 de „nume”, dar nici unul dintre ele nu este un „nume propriu”, ci este vorba despre numirea unor atribute şi lucrări ale lui Dumnezeu. Cel mai des întâlnit „nume” este într-adevăr Iahve (6823 de ori după numărătoarea evreilor şi 6928 de ori după numărătoarea protestantă). Pe lângă acesta, mai întâlnim şi alte nume: Iahve-Savaoth (268 de ori), Iahve-Elohim (42 de ori), Iahve-Adonay (5 ori), Adonay (131 de ori), Iah (26 de ori; acesta este o prescurtare a lui Iahve), Eloah sau Elohim (57 de ori), [El-] Şaddai = Atotţiitorul (48 de ori) ş.a.[5] Este relevant şi faptul că în Noul Testament, numele Iahve nu-l întâlnim niciodată. Nici Mântuitorul Hristos şi nici Apostolii nu au rostit vreodată numele de Iahve. Dacă sei nu au folosit aceasta, oare de ce o fac rătăciții de Iehoviști. Pentru aș susține credibilitatea lor? Nu cred că e cazul.

Doamne iartă și ne smerește, și fă să înțelegem că nu cercetarea numelui Tău ne va mântui ci împlinirea voii Tale și rămânerea în drepta credință.

Cu râvnă întru Domnul,
Vitalii Mereuţanu – Magistru în Teologie

 

  • You must to post comments
Afișare 1 rezultat
Răspunsul tău

Te rog să te mai întâi pentru a trimite.