0
0

Bună ziua părinte. Aş dori să mă lămuriţi cu o problemă cu care mă confrunt şi la care primesc diferite răspunsuri încât nu mai ştiu ce să mai cred. A şi B sunt verişori primari, A este şi naş de botez la fata lui B, nepotul lui A şi fata lui B doresc să se căsătorească. Este posibil? Care dintre cele două rudenii este primordială şi mai importantă în cazul acesta? Cea colaterală sau cea de părinte spiritual? Vă rog să-mi oferiţi o solutie pentru această situaţie. Doamne ajută.

  • Claudia a întrebat 14 ani ago
  • last edited 2 săptămâni ago
  • You must to post comments
0
0

Doamne ajută. Dacă e vorba despre nepot pe linie directă, adică copilul copilului lui A atunci e rudenie de sânge de gradul 7: „care se opreste până la al șaptelea grad (spiță) inclusiv, după sinodul patriarhal din Constantinopol din 1166 (Sintag, Aten. V, 95-99). Astfel tata și mama sunt gradul zero; fiul cu părinții sunt în gradul întâi; frații născuți succesiv adică gemeni sunt în gradul al doilea; verii primari în gradul al patrulea; verii ai doilea în gradul al șaselea, etc. Vărul al doilea(în cazul dumneavoastră e fata lui B), nu poate lua pe nepoata sa de văr al doilea(în cazul dumneavoastră e Nepotul lui A), căci sunt în gradul al șaptelea, dar poate să ia pe nepoata de fiu (fiică) al aceluiași văr al doilea, căci sunt în gradul al optuleasursă. Dar în ce privește cea de a doua întrebare desigur vă spun că Că nu putem face o valorificare a acestor rudenii. fiecare este importantă din punctul său de vedere. Și nici nu ne va sminti dacă le vom păstra pe ambele. În ce privește: „Rudenia religioasă întemeiată pe actul ținerii la botez a fost socotită inițial ca formând impediment la căsătorie, numai între nași și fini, adică în gradul întai (C-E). Această rânduială s-a impus prin obicei și apoi a fost consacrată printr-o lege din anul 530 a împăratului Justinian (Cod. V. 4, 26). Mai tarziu, prin canonul 53 al sinodului VI ecumenic (trulan) s-a extins impedimentul acestei înrudiri până la gradul doi, pe motivul că „rudenia religioasă este mai presus decât legătura cea după trup”, specificându-se în termeni cât se poate de clari că este interzisă căsătoria între naș (C) și mama finului (B), … în mod practic acest fel de rudenie s-a impus ca formând un impediment la căsătorie, numai până în gradul doi, în toate cazurile și foarte rar până în gradul trei, în care, pe baza de obicei sau de practică s-a statornicit rânduiala că se poate obține dispensă, pe când în gradul unu și doi nu se poate cere și nici nu se poate obține dispensă, ținându-se în această privință la cele hotărâte prin canonul 53 al sin. VI ecsursă.

Doamne fii cu noi în zi de necaz și primejdii.

Cu râvnă întru Domnul,
Vitalii Mereuţanu – Magistru în Teologie

  • You must to post comments
Afișare 1 rezultat
Răspunsul tău

Te rog să te mai întâi pentru a trimite.