Medicul psihoterapeut ortodox

Pentru medicul dedicat psihoterapiei este foarte important sa aibe propriile valori duhovnicesti care sa-I defineasca munca cu pacientii. Fara o platforma duhovniceasca, ortodoxa proprie, el nu va putea sa distinga cuzele situationale (psihosociale) si biologice ale imbolnavirilor de cele legate de viziunea asupra lumii. Iar daca la consult va veni un om al carui suflet nazuieste sa-L afle pe Domnul, psihoterapeutul ortodox trebuie sa-l ajute in aceasta privinta. Binenteles, medicul nu poate lua locul preotului: el doar il premerge, reprezentand uneori „fraul” care-l impiedica pe pacient sa cada in mai mari ispite si pacate – betie, curvie, sinucidere. Preotul si medicul sunt impreuna-lucratori cu Dumnezeu in lucrarea ingrijirii sufletelor.
Sarcina medicilor care si-au inchinat viata ingrijirii medicale ortodoxe a sufletelor, este renasterea traditiilor ortodoxe in medicina si in psihologie.
In psihoterapia ortodoxa, consultul este in primul rand o intalnire cu Hristos. Bolnavii de profil psihoterapeutic constituie un contingent cu totul special. Suferintele lor sunt deseori legate de conflicte morale, probleme familiale, boli grave, cautari spirituale. In ochii medicului priveste de obicei un om care traieste un deficit de dragoste, de intelegere, de sprijin din partea celor apropiati. La specialist el a apelat atunci cand sufletul I s-a umplut literalmente cu varf de trairi dureroase. Cateodata aceste trairi se transforma in simptome somatice puternic exprimate, in diverse boli si tulburari. Actiunea psihoterapetica trebuie sa aibe o ierarhizare a scopurilor: de la cele mai apropiate(linistirea, insuflarea nadejdii, inlaturarea simptomelor imbolnavirii) pana la cele principale(cresterea si dezvoltarea launtrica, intorcerea la valorile netrecatoare). In caz contrar psihoterapeutica poate deveni o manipulare nelipsita de primejdii a sufletelor omenesti sau poate avea doar un efect „cosmetic”. „Potrivit profundei mele convingeri -spune psihoterapeutul D. Avdeev- psihoterapia trebuie sa devina o „punte” catre Ortodoxie. Ma bucur sincer vazandu-I in biserica pe unii dintre fostii mei pacienti. Chai daca mai apoi vor trece pe la cabinetul psihoterapeutului, cel mai des o vor face ca musafiri, fiinca sufletele lor l-au dobandit pe Vindecatorul Atotputernic – Domnul nostru Isus Hristos” Este foarte important sa se aprecieze corect nu doar acuzele pacientului sau caracterul situatiei conflictuale, ci si starea sufletesca a celui in cauza, purtarea, „contextul”, care a premers respectivelor evenimente.
Structura convorbirii cu pacientul care vine prima oara la consultatie poate fi reprezentata dupa cum urmeaza: cunostiinta; elucidarea tabloului intern al bolii; discutarea problemelor actuale; tragerea concluziilor.
Pacientilor trebuie sa li se dea in primul rand dragoste si caldura sufletesca, de cunostiinte fiind nevoie pentru a fi aplicata mai bine acesta dragoste. Sarcina medicului este ca pacientul sa gasesca pacea cu sine insusi, iar prin aceasta si pacea cu Dumnezeu. Una din cele mai importante sarcini ale psihoterapiei ortodoxe este conlucrarea cu omul in constientizarea de catre el a mecanismelor psihologice patimase ale bolii sau a situatiei conflictuale. Psihoterapia ortodoxa este de nepretuit in recuperarea celor ce sufera de narcomanie, de alcoolism. Sarcina fundamentala a masurilor psihoterapeutice luate va fi formarea in suferinzi a unei atitudini care priveste narcomania, respective betia, ca pe o boala ce tine de pacat. „In concluzie, se poate spune ca eficace si folositoare va fi numai acea asistenta psihoterapeutica ce duce la Hristos si este realizata de un medic sau psiholog ortodox, care se pocaieste si isi indreapta propria-i viata. In acest caz, cuvantul specialistului va fi intarit de puterea harica a lui Dumnezeu si-l va mangaia pe cel bolnav, ii va arata drumul catre Cel al Carui Cuvant este Adevarul, Calea si Viata”- spune psihoterapeutul ortodox D.Avdeev.

Prot Victor Mihalachi