Conform calendarului ortodox, în această săptămână – prima săptămână a perioadei TRIODULUI – nu se ține post (luni, miercuri și vineri). Puțini știu, însă, de ce este prevăzută această rânduială (harți) în calendarele noastre bisericești, acum, cu trei săptămâni înainte de începerea Sfântului și Marelui Post al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos.

„Trebuie să se ştie că în această săptămână postesc (de trei ori), blestemaţii armeni urâtul lor post ce se numeşte de dânşii, a lui Artilurie, iar noi monahii în fiecare zi, chiar şi Miercuri şi Vineri mâncăm brânză şi ouă în ceasul al nouălea, iar mirenii mănâncă carne răsturnând astfel dogma acelui fel de eres al acelora”.

Așa încât, decizia a fost luată în urma unor discuții care i-au vizat pe „ereticii armeni” care hotărâseră un post aspru în această săptămană. Rănduiala acestui post, însă, pare a fi foarte veche, fiind asociat cu numele Sfântului Grigorie „Luminătorul Armeniei”, care a fost scos – la porunca lui Dumnezeu – din groapa plină de șerpi și de nămol în care fusese aruncat în speranța că va muri – de către împăratul necredincios Tiridat.

După 15 ani, acesta a fost scos nevătămat de însuși Tiridat, care alături de alţi voievozi şi ostaşi, de toată casa lui, deveniseră îndrăciţi şi fugeau prin dumbrăvi şi prin câmpii. Ca urmare, împăratul s-a încreștinat, alături de toată oastea sa și de întregul popor, dar numai după ce au respectat cu toții, cu strictețe, un post de 5 zile impus de Grigorie. Postul continuă să fie respectat și astăzi în Biserica Ortodoxă Armeană.

În plus, Biserica noastră mai justifica această săptămână de „harți”, de la începutul Triodului, prin semnificațiile pe care le are Evanghelia Vameșului și Fariseului, citită în duminica de la începutul săptămânii treucte, ca o reacție la modul în care fariseul, mândru și lăudăros, s-a folosit de faptul ca el era postitor, atunci când s-a comparat cu vameșul și cu ceilalți oameni.