Pacea Domnului, domnule preot! Îmi cer scuze că nu v-am spus: „părinte”. Asta din cauza că respect Cuvântul Domnului. Şi „Tată” să nu numiţi pe nimeni pe pământ; pentru că Unul singur este Tatăl vostru: Acela care este în ceruri. (Matei 23:9). Spuneţi-mi, vă rog, unde scrie în Biblie să ne închinăm şi rugăm sfinţilor? Şi m-am aruncat la picioarele lui ca să mă închin lui. Dar el mi-a zis: „Fereşte-te să faci una ca aceasta! Eu sunt un împreună-slujitor cu tine şi cu fraţii tăi care păstrează mărturia lui Isus. Lui Dumnezeu închină-te! (Căci mărturia lui Isus este duhul prorociei.)” (Apocalipsa 19:10). Mai am o întrebare: unde scrie în Biblie să ne închinăm icoanelor?? Cei ce fac idoli, toţi sunt deşertăciune, şi cele mai frumoase lucrări ale lor nu slujesc la nimic. Ele însele mărturisesc lucrul acesta: n-au nici vedere, nici pricepere, tocmai ca să rămână de ruşine. Cine este acela care să fi făcut un dumnezeu sau să fi turnat un idol, şi să nu fi tras niciun folos din el? Iată, toţi închinătorii lor vor rămâne de ruşine, căci înşişi meşterii lor nu sunt decât oameni; să se strângă cu toţii, să se înfăţişeze, şi tot vor tremura cu toţii şi vor fi acoperiţi de ruşine. Fierarul face o secure, lucrează cu cărbuni, şi o făţuieşte şi-i dă un chip cu lovituri de ciocan, şi o lucrează cu puterea braţului; dar, dacă-i este foame, este fără vlagă; dacă nu bea apă, este sleit de puteri. Lemnarul întinde sfoara, face o trăsătură cu creionul, făţuieşte lemnul cu o rindea şi-i însemnează mărimea cu compasul; face un chip de om, un frumos chip omenesc, ca să locuiască într-o casă. Îşi taie cedri, goruni şi stejari, pe care şi-i alege dintre copacii din pădure. Sădeşte brazi, şi ploaia îi face să crească.Copacii aceştia slujesc omului pentru ars, el îi ia şi se încălzeşte cu ei. Îi pune pe foc, ca să coacă pâine, şi tot din ei face şi un dumnezeu căruia i se închină, îşi face din ei un idol şi îngenunchează înaintea lui! O parte din lemnul acesta o arde în foc, cu o parte fierbe carne, pregăteşte o friptură şi se satură; se şi încălzeşte şi zice: „Ha! Ha! m-am încălzit, simt focul!” Cu ce mai rămâne însă face un dumnezeu, idolul lui. Îngenunchează înaintea lui, i se închină, îl cheamă şi strigă: „Mântuieşte-mă, căci tu eşti dumnezeul meu!” Ei nu pricep şi nu înţeleg, căci li s-au lipit ochii, ca să nu vadă, şi inima, ca să nu înţeleagă. Niciunul nu intră în sine însuşi, şi n-are nici minte, nici pricepere să-şi zică: „Am ars o parte din el în foc, am copt pâine pe cărbuni, am fript carne şi am mâncat-o: şi să fac din cealaltă parte o scârbă? Să mă închin înaintea unei bucăţi de lemn?” El se hrăneşte cu cenuşă, inima lui amăgită îl duce în rătăcire, ca să nu-şi mântuiască sufletul şi să nu zică: „N-am oare o minciună în mână?” (Isaia 44:9-20). Şi au schimbat slava lui Dumnezeu Celui nestricăcios cu asemănarea chipului omului celui stricăcios şi al păsărilor şi al celor cu patru picioare şi al târâtoarelor. (Romani 1:23). Vă mulţumesc anticipat pentru răspuns!
- ionut a întrebat 10 ani ago
- last edited 9 luni ago
- You must login to post comments
Temeiurile dogmatice ale cinstirii sfintilor
1. Adorare si venerare
Toti aceia care refuza sa-i cinsteasca pe sfinti motiveaza refuzul lor spunand cacinstirea sfintilor este idolatrie, fiindca inlocuieste inchinarea la Dumnezeu si deci cultul sfintilor contravine adorarii lui Dumnezeu. Cu toate ca s-ar parea ca acesta este singurul motiv pentru careprotestantii si neoprotestantiinu accepta cultul sfintilor, influentele doctrinare care fac fara obiect cultul sfintilor vin din adancimile ansamblului invataturilor celor amintiti, asa ca lipsa cultului sfintilor este consecinta directa a unor invataturi gresite din marile capitole dogmatice. Caci sicultul sfintiloreste rodul unor legaturi doctrinare, rezultatul sau consecinta unor premise dintr-un sistem doctrinar in care cinstirea sfintilor insasi constituie un punct de reazim pentru alte invataturi de baza.
Cinstirea sfintilor decurge in mod firesc din fundamentuldogmaticii ortodoxesi nu poate fi ignorata sau indepartata fiindca in acest caz ar suferi intreaga traire ortodoxa. Ar suferi mai intai chiar adorarea lui Dumnezeu -despre care zic sectarii ca este umbrita si inlocuita de cinstirea sfintilor -fiindca adorarea lui Dumnezeu este mai bogata cand ii veneram pe sfinti: venerarea sfintilor urmareste in ultima instanta tot adorarea lui Dumnezeu, a Carui voie s-a implinit in ei. Intr-adevar,intrucat Dumnezeui-a creat pe toti oamenii cu destinatia de a deveni sfinti si i-a chemat pe toti la existenta ca sa creasca la nesfarsit prin cunoasterea si primirea bogatiei spirituale infinite a lui Dumnezeu, faptul ca ii cinstim pe cei in care s-a realizat planul lui Dumnezeu constituie un act de preamarire a lui Dumnezeu.
Astfel, in venerarea sfintilor este implicata si adorarea lui Dumnezeu si nicidecum prima nu o exclude pe a doua. In acest sens,Sfantul Ioan Damaschinspune: „Caci cinstea data de cei impreuna robi catre cei buni este dovada dragostei fata de Stapanul obstesc”. Aceasta si datorita distinctiei clare intre adorare si venerare sau cinstire: adorarea se acorda numai lui Dumnezeu, pe cand pe sfinti doar ii veneram si anume, tocmai pentru legatura lor speciala cu Dumnezeu. Deosebirea aceasta se vede si in faptul ca sfintilor nu le cerem sa ne mantuiasca, ci sa mijloceasca pentru noi pe langa Dumnezeu, fiindca „multpoate rugaciuneastaruitoare a dreptului” (Iacov 5,16). Din cuvinteleSfantului Ioan Damaschinrezulta cu claritate deosebirea aceasta: „Cat de mult trebuie sa te ostenesti – zice el – ca sa gasesti un sprijinitor, care sa te prezinte imparatului celui muritor si sa puna pe langa el cuvantul pentru tine! Dar nu trebuie, oare, cinstiti aparatorii intregului neam omenesc, aparatorii care se roaga lui Dumnezeu pentru noi? Da. Trebuie sa-i cinstim, ridicand biserici lui Dumnezeu in numele lor, aducand roade, praznuind pomenirile lor… Prin cele prin care Dumnezeu este cinstit, prin acelea se vor bucura si slujitorii Lui; de acelea de care Dumnezeu Se manie, de acelea se vor mania si ostasii Lui. in psalmi, in imne si in cantari duhovnicesti… noi, credinciosii, sa cinstim pe sfinti, caci prin acestea mai ales se cinsteste Dumnezeu”.
Astfel, venerarea si adorarea nu se exclud ci se presupun reciproc, dar aceasta afirmatie nu poate fi sustinuta decat punand la baza ei temele dogmatice esentiale, adica acelea din care se desprinde ca o consecinta fireascacinstirea sfintilor si care, deci, constituie premisele acesteia.
2. Temeiul teologic al cinstirii sfintilor
De la inceput trebuie sa precizam ca venerarea sfintilor este voita de Dumnezeu si ca ea este posibila datorita participarii persoanelor umane lasfintenia lui Dumnezeusau impartasirii din natura dumnezeiasca cu ajutorul energiilor dumnezeiesti necreate.
a) Faptul ca venerarea sfintilor este voita de Dumnezeu se desprinde din Sfanta Scriptura. Caci daca ” toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu” (II. Tim. 3,16), inseamna ca a fost voia lui Dumnezeu ca psalmistul sa transmita indemnul: ” Laudati pe Dumnezeu intru sfintii Lui!” (Ps. 150, 1). Fiul lui Dumnezeu intrupat i-a cinstit in multe ocazii, in mod deosebit pe ucenicii Sai. Astfel, El S-a rugat Tatalui: „Slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor” (Ioan 17,22) si tot in aceeasi rugaciune a afirmat: „M-am preaslavit intru ei” (Ioan 17,10). Tot in semn de cinstire, Mantuitorul i-a numit pe ucenici „prieteni” (Ioan 15,14).
Nu este vorba numai de o cinstire acordata de Mantuitorul ucenicilor pe parcursul vietii lor pamantesti, ci aceasta cinstire se prelungeste in vesnicie, potrivit fagaduintei Lui: „Adevar graiesc voua, ca voi cei ce Mi-ati urmat Mie, la innoirea lumii, cand Fiul Omului va sedea pe tronul slavei Sale, veti sedea si voi pe douasprezece tronuri, judecand cele douasprezece semintii ale lui Israel” (Matei 19,28). Talmacind aceste cuvinte ale Mantuitorului,Sfantul Ioan Gurade Aur precizeaza ca „tronurile nu inseamna scaune de judecata; numai Hristos sta pe scaun de judecata si judeca. Prin „tronuri” a lasat sa inteleaga slava si cinstea nespusa de care se vor bucura apostolii”.
Mantuitorul a mai vorbit si cu alte prilejuri de cinstirea celor ce se vor uni prin El cu Tatal. Astfel, inainte de patimile Sale, in Cuvantarea de despartire, Hristos le spune ucenicilor: ” Daca Ma voi duce si va voi gati loc, iarasi voi veni si va voi lua la Mine, ca sa fiti si voi unde sunt Eu” (Ioan 14,3). „Cugetand foarte adanc – ziceSfantul Chiril al Alexandrieiin comentariul sau – vom socoti ca prin aceasta sunt indicate locasurile de sus, sau, folosind alte intelesuri, vom admite ca se va darui oamenilor, prin imitare, acelasi loc ca lui Hristos, adica cinstiri asemanatoare, datorita asemanarii noastre cu El. Vom purta chipul slavei Lui si vom imparati impreuna cu El…”.
Intemeindu-se peRevelatia dumnezeiascadin care Biserica a extras voia lui Dumnezeu privitoare la sfinti, pe baza acestei vointe a lui Dumnezeu, Biserica a practicat cultul sfintilor de lainceputul existenteiei. „Numeroasele si pretioasele marturii despre cultul sfintilor in cele dintai opt veacuri crestine ale existentei Bisericii…, sunt dovada cea mai puternica si mai sigura ca originea acestui cult este indiscutabil dumnezeiasca si, ca atare, nu ne este ingaduit sa lasam la o parte, sa modificam sau sa schimbam ceva din el, fara sa ne facem vinovati de erezie”.
Dumnezeu voieste sa fie cinstiti sfintii, fiindca ei ii sunt bineplacuti, adica ei constituie existentele personale omenesti in care s-a implinit planul lui Dumnezeu si in care s-a realizat asemanarea cu El, idealul suprem pentru care a fost creat omul. Astfel, este de la sine inteles faptul ca sfintii sunt chipuri depline ale lui Dumnezeu si oameni indumnezeiti, prin ei Se cinsteste Cel ce locuieste in sfinti, adica Dumnezeu, dupa cuvantul Sfantului apostol Pavel: „Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine” (Gal. 2, 20). Cinstirea sfintilor este omarturisire a credinteiin Tatal, Fiul si Duhul Sfant, fiindca si aceia care s-au indumnezeit il au peHristos in ei dar in Duhul Sfantsi in Tatal, asa cum Hristos a indumnezeit firea umana nedespartit de Tatal si Duhul Sfant. Omul nu poate deveni in mod actual un chip deplin al lui Hristos fara lucrareaDuhului Sfant. Duhul este Cel care intareste si adevereste pe Hristos, il face prezent si il interiorizeaza (Rom. 5, 5), asa incat Hristos este aratat prinDuhul Sfant, iar Duhul se comunica prin Hristos.
De aceea,viata sfintiloreste o revelare a comuniunii si iubirii PersoanelorSfintei Treimi, adica ei prin trairea lor, chiar in tacerea lor exprima frumusetea vietii divine. Acest adevar il marturiseste psalmistul cand zice: „Minunat este Dumnezeu intru sfintii Lui” (Ps. 67,36). Conform interpretarii date de teologul Karl Christian Felmy acestui verset, sfintii sunt templul lui Dumnezeunefacut de mana omeneasca„intru care Dumnezeu Se manifesta in chip minunat”. Pe aceeasi linie, parintele Georges Florovsky scrie ca „in sfinti cinstim indumnezeirea naturii umane,iubirea lui Dumnezeufata de ei si in ei”. Cinstirea sfintilor inseamna slavirea lui Dumnezeu fiindca ei sunt uniti cu Dumnezeu.
b) Dar sfintii nu pot fi uniti cu Dumnezeu decat daca Unicul Dumnezeu este o fiinta in trei Persoane, fiindca numai asa Dumnezeu este iubire si „urmareste o extindere a iubirii”. Fiindchipul lui Dumnezeu, omul este atras cu necesitate spre Dumnezeu, adica traieste cu dorul dupa comunicarea cuPersoanele Sfintei Treimisi cu persoanele umane. „Insa pentru ca omul nu are legatura cu Dumnezeu ca si cu niste Persoane egale, deci nici iubirea din partea lor in mod vizibil si intr-un fel in care sa aiba si bucuria iubirii lor fata de Sine, ca a unora ce au si ele nevoie de El, a facut Dumnezeu multe persoane, ca ele sa-si largeasca tot mai mult zona iubirii si a setei de ea si intelegerea bogatiei ei”.
Iubirea aceasta sau setea de iubirea sadita in om explica cinstirea sfintilor, fiindca aceasta este o manifestare a iubirii de comunicare cu oamenii si prin ei cu Dumnezeu. Pe de o parte, sfintenia nu se poate realiza decat in comuniune, iar pe de alta parte,comuniunea presupunandiubirea, presupune implicit chemarea, lauda, multumirea, dialogul in general dar si admiratia si urmarea exemplului semenului plin de iubire, purificat si innoit.
Cu cat inainteaza omul in iubire si se apropie mai mult de ceilalti oameni, cu atat mai mult se personalizeaza, adica isi afirma personalitatea, iar personalitatea autentica este omul in stare de sfintenie. Daca participarea la sfintenia lui Dumnezeu este posibila inviata de dupa moartegratie calitatii omului de persoana distincta, capabila de dialog si in comuniune cu Dumnezeu Cel personal, atunci si cinstirea sfintilor este posibila „nu numai pana cand sunt in viata trecatoare, dar cu deosebire dupa moarte cand, indepartate fiind oglinzile, privescSfanta Treimesi lumina nesfarsita a acesteia le arata in mintea lor imprejurarile noastre”.
c) Al treilea element care tine de temeiul teologic al cinstiriisfintilor este invataturacu privire la energiile necreate, prin intermediul carora „spiritualitatea rasariteanadepaseste o simpla cunoastere intelectualista a lui Dumnezeu prin una experimentala”. Aceasta, raportat la cinstirea sfintilor, inseamna ca cinstirea noastra se adreseaza acelora care, prin intermediulenergiilor necreate, se impartasesc din natura dumnezeiasca, sau cum spuneSfantul Apostol Petru, au devenit „partasi dumnezeiestii firi” (II. Petru l,4). Datorita energiilor necreate, care izvorasc dinfiinta lui Dumnezeu, sfintii nu se marginesc sa il contemple pe Dumnezeu, ci se unesc cu El, traiesc in Dumnezeu fiindca au devenitdumnezei dupa har sau lucrare. De aici reiese ca cinstindu-i, noi ne adresam celor ce sunt adevarate oglinzi care reflecta mai departe cuvintele si gesturile noastre, spre izvorul sfinteniei, ca sa ne impartasim si noi din firea dumnezeiasca.
In cazul protestantilor si neoprotestantilor nici nu este posibila realizarea sfinteniei, fiindca Il considera pe Dumnezeu inchis in transcendent, iar natura umana cu totul incapabila de a iesi din imanent datorita starii de totala coruptie. Astfel, relatiaomului cu Dumnezeuinseamna doar asteptare si credinta si nu transformare prin efortul propriu de crestere spre Dumnezeu si deschidere spre semeni. intr-o astfel de doctrina nu poate fi vorba de cinstirea sfintilor.
„… Sa nu faci locasuri ale fapturilor – ziceSfantul Grigorie Palama-pe cei care sunt biserici ale lui Dumnezeu, adica pe sfinti, nici pe tine sa nu te faci atat de nefericit, incat nu numai sa te abtii de la impartasirea dumnezeiasca si indumnezeitoare, ci sa respingi nadejdea in ea. Nici sa nu-L faci pe Dumnezeu atat de neputincios, incat sa nu poata darui Sfanta Lui impartasire fapturilor Lui rationale curatite. Mai bine zis, sa nu-L fac pe El lipsit defiinta si de ipostasuri, ca El este in toate privintele una si aceeasi cu lucrarile Lui”.
3. Temeiul hristologic al cinstirii sfintilor
Cultul sfintilor se intemeiaza pe Persoana si opera lui Hristos, cu conditia ca invatatura despre Hristos sa fie cea dreapta. Caci pentru cinstirea sfintilor este de o importanta capitala faptul ca Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat, ca a asumat firea umana si a unit-o pentru vesnicie cu firea Sa divina si ca din aceasta unire a rezultat indumnezeireanaturii umaneinIisus Hristos. „Hristologia ortodoxa este intemeiata pe coborarea lui Dumnezeu catre om, pentru ca omul sa se inalte catre Dumnezeu, adicaDumnezeu S-a facut om, pentruca omul sa se indumnezeiasca”.
Lucrarea lui Hristos pentru noi este o recapitulare a noastra, adica Hristos ne-a cuprins tainic in tot ce a facut. Jertfindu-Se si indumnezeindu-Si firea umana, intr-un chip virtual noi toti am fost adusi jertfa si indumnezeiti. De aceea a inviat si firea noastra, iar sederea Lui in fata Tatalui o impartasim prin El si noi. Iar puterea cu care a inzestrat El firea umana si pozitia pe care i-a castigat-o se comunica oricarui om din toate timpurile.
Legatura dintre Rascumpararea in Hristos si cinstirea sfintilor consta in faptul ca Hristos a redeschis calea spre sfintenie sau desavarsire, inaltand firea umana si umpland-o de har in mod obiectiv. Ca urmare, asa cum mantuirea inseamna urmarea lui Hristos siviata lui Hristos, dobandirea sfinteniei si indumnezeirea nu sunt posibile decat in Hristos, Care lucreaza prin Duhul Sfant.
Aceasta legatura dintre Hristos si sfintii Sai este explicata pe larg deSfantul Simeon Noul Teolog, pornind de la o comparatie dintre nasterea trupeasca a luiDumnezeu CuvantuldinFecioara Mariasi nasterea duhovniceasca a Lui din cei ce se unesc cu Dumnezeu-Cuvantul. „Dar aceea a fost mama a Lui in chip propriu, ca una ce L-a nascut,… pe Acesta in chip de negrait si fara de barbat, trupeste. Iar sfintii toti il au ca unii ce L-au zamislit pe El dupa har si dupa dar. Din Maica Lui preacurata a imprumutat trupul Sau preacurat, daruindu-i inschimb dumnezeirea– schimb minunat si nou! Din sfinti nu ia trup, ci le impartaseste lor trupul Sau indumnezeit… Fiul lui Dumnezeu si al neprihanitei Fecioare impartaseste sfintilor, cum s-a spus, din firea si fiinta Tatalui celui impreuna – vesnic,harul Sau dumnezeiesc, precum zice Proorocul: „Si in zilele de pe urma, voi varsa din Duhul Meu peste tot trupul” (Fapte 2,16), se intelege, cel credincios; iar din firea si fiinta celei ce L-a nascut pe El in chip propriu si cu adevarat, trupul pe care l-a luat din ea”.
Unirea aceasta cu Hristos la care ajung sfintii ne indreptateste sa afirmam ca „cinstea si lauda lor e nedespartita de lauda adusa lui Hristos…, stralucirea lor nu e decat stralucirea lui Hristos…, caci El e cauza prima si principala a stralucirii lor”. Astfel, in Hristos gasim motivatia si temeiul cinstirii sfintilor, fiindca acestia sunt marturiile de necontestat privind eficienta lucrarii Sale asupra firii omenesti. „Hristos apare cu atat mai stralucitor si mai vrednic de preamarire, cu cat lucrarea Lui isi arata mai mult rodirea in firea omeneasca. Izolat, Hristos nu Si-ar arata slava Lui nici in iubirea de oameni, nici in rodirea iubirii si lucrarii Sale mantuitoare si indumnezeitoare”. Sfintii traiesc in veci in Hristos, dar ca persoane constiente si nu numai in amintirea celor de pe pamant, asa ca se cuvine sa fie cinstiti si dupa moarte, caci prin aceasta este slavit insusi Hristos, din a Carui putere ei s-au ridicat pe culmile omenescului atins in Hristos. Unirea cuHristos, asa cum o vad Sfintii Parinti, nu inseamna niciodata o anulare a persoanei umane in infinitul divin; dimpotriva, ea reprezinta implinirea destinului sau, in mod liber si personal. De aici si insistenta autorilor mistici bizantini, asupra necesitatii unei intalniri personale cu Hristos, a carei consecinta este indumnezeirea totala a omului”, precum si posibilitatea comuniunii personale cu cei de pe pamant.
4. Temeiul eclesiologic al cinstirii sfintilor
Omul se mantuieste unindu-se cu Hristos si repetand drumul lui Hristos prin Sfintele Taine, iar trairea cu Hristos are loc doar in mediul Bisericii, fiindca aici lucreaza Hristos prin harul Sau inSfintele Taine. „Propriu-zis, ceea ce face ca Hristos sa se prelungeasca prin aceste punti, care sunt Tainele, in fiecare din noi, este Biserica”. Ceea ce face din Biserica un spatiu mantuitor si sfintitor este tocmai unirea deplina a credinciosilor cu Hristos si a credinciosilor intre ei, cu puterea harului Duhului Sfant care curge prin taine.Sfantul Pavelzice ca aceia care formeaza Biserica sunt ” un trup si un Duh ” (Efes. 4, 4).
Unirea dintreHristos si BisericaSa este atat de intima incat nu poate fi cuprinsa in cuvinte. „Aceasta se vede foarte lamurit din pilduitoarea viata a fericitilor mucenici, care mai curand se bucurau sa li se taie capul decat sa se dezlipeasca de Hristos, ba rabdau chiar cu placere sa li se taie si cap si madulare, dar nu scoteau o singura vorba ca sa se lepede de FiulTatalui ceresc… Sfintilor le e mai drag de Mantuitorul decat de ei insisi, dupa cum marturiseste Sfantul Pavel (Rom. 9, 3)…. Taina aceasta mare a unirii dintre Hristos si Biserica (Efes. 5, 23) se implineste prin puterea dumnezeiasca a lui Hristos, intemeietorul si capul ei, dar si a Duhului Sfant „care o vivifica si o face sa creasca ca truptainic al lui Hristosin care se realizeaza dinamic, prin impreuna-lucrarea omului cu Dumnezeu, care il cheama si ii da puterea sa lucreze mantuirea si indumnezeirea noastra”.
Pe baza tuturor acestora putem afirma ca intrucat nu exista sfintenie mantuitoare inafara Bisericii, nu exista cinstire a sfintilor care sa aiba fundament decat in Biserica. Aceasta, mai intai pentru faptul ca numai sfantulBisericii il are pe Hristosin El pentru ca sa fie cinstit. Numai sfantul Bisericii colaboreaza cu Duhul Sfant prin harul Sfintelor Taine si a devenit „templu al Duhului Sfant” (I. Cor 6, 19) si numai in Biserica se poate traiviata in Hristos, „viata pe care o castiga inTainele Sfinte, la care bineinteles, se adauga si stradania binevoitoare a omului”. Sfintii sunt oamenii pe care „dupa ce i-a facut sa intre pe portile imparatiei Sale, Domnul ii si incoroneaza” fiindca ei urmeaza drumul prin Sfintele Taine.
In sfinti cinstim „chipul si forma Dumnezeirii” intiparite in ei prin apa Botezului, cinstim apoi darurile Duhului Sfant impartasite prin Taina Mirului si cinstim in sfarsit „trupul imparatului”, fiindca ducandu-l pe credincios la Sfanta Masa si dandu-i sa manance din insusi trupul Lui, „Mantuitorul schimba intru totul launtrul primitorului, imprumutandu-i insasi personalitatea Sa, iar noroiul care primeste vrednicie de imparat nu mai este noroi, ci se preface in insusi trupul imparatului: ceva mai fericit decat aceasta soarta nici nu s-ar putea inchipui”. Astfel, cinstirea sfintilor se intemeiaza pe transfigurarea lor deplina in dumnezei dupa har sau pe realizarea asemanarii desavarsite cu Dumnezeu.
Nicolae Cabasila a dezbatut pe larg transformarea aceasta prinSfintele Taine in Biserica, concluzionand ca atunci „cand Hristos se va arata intru marire, atunci si tarana aceasta isi va dezvalui toata frumusetea si se va vadi atunci ca si ea e o farama din fulgerul (Matei 24,27) ce se va arata pe cer in lumina lui si formand impreuna aceleasi raze, cum zice Domnul: „Dreptii vor straluci ca soarele intru imparatia Tatalui lor” (Matei 13, 43)… Si vor straluci dreptii in ziua aceea cu aceeasi putere si marire ca si Hristos, ei pentru ca s-au invrednicit de asa fericire, iar El de bucuria de a fi partas la fericirea lor”. In sfinti straluceste sfintenia lui Hristos cu care ei s-au unit prin Sfintele Taine si in mod culminant in viata pamanteasca prinSfanta impartasanie. Daca ar fi numai stralucirea lor, nu am avea motive sa-i veneram. Dar intrucat in ei straluceste Hristos cu care sunt uniti pentru vesnicie, ii veneram fiindca prin ei se arata sfintenia sistarea lui Hristos.
Dar ii veneram si fiindca sfintenia lor nu este un dat, ci au castigat-o prin conlucrarea eforturilor proprii cuharul lui Dumnezeu, exprimata inteologia ortodoxaprin termenul „sinergie”, in lumina caruia in sfintirea proprie omul implineste activ unirea cu Dumnezeu, ajutat de har.
Dorind sa-L faca pe Dumnezeu in mod exclusiv autorul mantuirii omului, deci fara vreun aport al acestuia, protestantismul a negat orice legatura intre credinta si fapte si astfel a exclus faptele dintre mijloacele insusirii subiective a mantuirii. Protestantii nu sesizeaza rolul faptelor in actul mantuirii si din cauza ca le considera exclusiv ca un pret de schimb oferit lui Dumnezeu, ca si catolicii. Ei nu sesizeaza rolul ontologic al faptelor, ca ele transforma firea, ca pornesc din fire si roadele lor se intorc asupra firii. Consecinta care ne intereseaza pe noi aici este aceea ca omul ramanand netransformat si neavand vreo vrednicie nu este in realitate sfant si nu avem motive sa-l cinstim ca atare. Pentru cultul sfintilor trebuie sa existe in Biserica Tainele si participarea activa a omului lalucrarea haruluidin ele. Numai atunci cinstim in sfinti deodata pe Dumnezeu si pe om, ca urmare a faptului ca acesta a devenit dumnezeu dupa har.
5. Comuniunea sfintilor ca temei al cinstirii sfintilor
La starea de indumnezeire au ajuns sfintii prin realizarea comuniunii cu Dumnezeu si cu semenii inca din viata pamanteasca, fiindca nu exista unire fara iubire. „Dar iubirea lui Dumnezeu, de care se bucura sfintii, fiind iubireacelor trei PersoaneDumnezeiesti desavarsit unite, nu se poate sa nu produca in ei si
- Guest a răspuns 10 ani ago
- You must login to post comments
Te rog să te autentifici mai întâi pentru a trimite.