Sărăcie şi prozelitism
Imediat dupa ’89, romanii cu situatii materiale precare au fost atrasi de fel de fel de religii si culte care s-au intrecut in oferte, majoritatea alimentare, pentru a atrage cat mai multi adepti. In schimbul catorva conserve sau a unei perechi de pantofi, romanii saraci renunta la religia in care au fost botezati, trecand la o alta credinta doar pentru a duce un trai cat de cat decent. S-a ajuns la o situatie aproape ilara, in care romii din comuna Altana, judetul Sibiu, isi ingroapa mortii in limba germana, se cununa si se boteaza in acesta limba, desi ei nu inteleg nici macar un cuvant in germana. Acest lucru il fac doar pentru a beneficia periodic de alimente, imbracaminte, incaltaminte aduse de peste hotare. Acestia asista, fara sa inteleaga o iota, alaturi de cativa romani, la slujbe tinute de un preot neamt, in limba germana. „Sunt multi oameni amarati in satul respectiv, lucru care ii face sa fie usor de manipulat cu un litru de ulei sau o haina, chiar si mai veche”, ne-a declarat Iulian Preda, expertul pe problemele romilor din cadrul Prefecturii Sibiu.Pentru a starni admiratia oamenilor, Biserica Evanghelista a deschis la Sibiu chiar o farmacie, de unde oricand, oricine, indiferent de etnie si religie, poate lua gratuit medicamente daca acestea se regasesc pe o reteta. „Cand pe nicaieri nu se mai dau medicamente compensate, evanghelistii elibereaza gratuit, atragand astfel consideratia oamenilor”, a mai spus consilierul. In fiecare zi, in Romania, oameni cu situatii materiale precare sunt atrasi de beneficiile oferite de cultele care au aparut dupa Revolutie. Astfel, pentru un kilogram de zahar sau cateva conserve, romanii renunta la credinta lor, impinsi de saracia lucie in care se scalda.Una dintre sectele cele mai raspandite in Romania, dar si in lume, este cea a mormonilor, o secta aparuta in SUA, in anul 1830. Situatia financiara a sectei este de invidiat, toti adeptii fiind obligati sa cedeze a zecea parte din venit, sub denumirea de zeciuiala. Astfel, ei organizeaza mese festive la care poate participa oricine, indiferent de situatia materiala. Dupa ce se impart si cateva cadouri, incepe slujba in urma careia, romanii cu burtile pline renunta foarte usor la religia lor. Nici cultul penticostalilor nu se lasa mai prejos si atrage zilnic zeci de oameni nevoiasi. Si numarul baptistilor creste, la fel ca cel al adventistilor, ai Martorilor lui Iehova si a celor din Armata Salvarii, care formeaza misiuni de recrutare ce strabat tara in cautare de noi adepti. Cea din urma a ajuns si la Ploiesti, unde a atras, cu un ceai de dimineata pentru copii si cateva cadouri de sarbatori, aproape intreg cartierul Radu de la Afumati.Biserica Ortodoxa Romana nu pare ingrijorata de succesul pe care aceste secte il au in randul romanilor saraci. Reprezentantii BOR sustin ca numarul de enoriasi ai gruparilor neoprotestante este insignifiant. „Aceasta metoda de ademenire a credinciosilor prin mijloace nu tocmai cinstite a fost unanim condamnata si de Consiliul Mondial al Bisericilor. Multe grupari neoprotestante se bazeaza, insa, pe aceasta metoda pentru a atrage oameni care, pusi in fata unui beneficiu material de moment, consimt sa-si schimbe orientarea religioasa, mai ales ca noi nu dispunem de mijloacele financiare pe care le au unele dintre aceste grupari, bazandu-ne aproape exclusiv pe donatiile credinciosilor, pe care biserica le foloseste pentru ajutorarea celor mai nevoiasi”, ne-a declarat parintele Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al BOR.
Prozelitism
de Ilarion Mardare