Concluzia aparține National Religious Broadcasters (NRB), care a realizat un raport de 43 de pagini cu privire la transparența giganților Internetului și egalitatea de șanse a difuzorilor creștini. Conform raportului marile companii au blocat conținutul creștin sau reclamele care reprezentau credințe religioase. „Concluzia noastră este că ideile creștine sau alt conținut religios se confruntă cu un pericol clar și prezent de cenzură pe platformele de comunicare pe Internet.”
Au fost evaluate companii ca: Apple prin iTunes App Store, Facebook, MySpace, Google, Twitter, dar si difuzori de servicii Internet precum Comcast, AT&T și Verizon. Dintre marile nume ale Internetului doar Twitter nu a arătat prejudecăți anticreștine. Apple, Facebook și Google nu au făcut comentarii în timpul acordat pentru reacții până la publicarea raportului, care a avut loc pe 15 septembrie.
Acuza centrală este aceea de violare a dreptului la liberă exprimare, în special cu referire la libertatea de exprimare în probleme religioase. Conform raportului giganții Internetului și-au format un set de „chestiuni controversate” în dreptul cărora nu acceptă comentarii sau perspective considerate „ofensatoare”.
Harold Furchtgott-Roth, un fost comisar al FCC, autoritatea care se ocupă de audio-vizualul american a remarcat: „Ironia este că aceste companii enumerate în raport sunt unele dintre cele mai deschise companii din lume”. „Îngrijorarea noastră nu e numai cu privire la cenzura anticreștină. Paradigma prezentă este aceea că vedem o cenzură orientată spre oamenii ce reprezintă credinței și idei cu o bază religioasă”, a spus Craig Parshall, vicepreședinte al NRB.
O tendință explicită în acest sens a fost remarcată în cazul campaniilor creștine împotriva homosexualității. La prima vedere apare o explicație foarte simplă. În majoritatea campaniilor antigay cei mai vocali sunt creștinii. Dar raportul NRB observă nu doar o cenzură a Facebook față de exprimările creștine. „Poziția pe care Facebook o ia față de homosexualitate, și cooperarea cu Gay & Lesbian Alliance Against Discrimination (GLAAD), alături de politicile față de chestiunile constroversate sunt toate niște indicatoare ale faptului că platforma online prezintă un risc ridicat de dicriminare anticreștină.”
O situație asemănătoare s-a înregistrat și la nivelul schimbului de banere. Associated Press a monitorizat și surprins faptul că firma Comcast, care oferă servicii de Internet, a blocat sau cel puțin a întârziat schimbul de banere pe alte site-uri atunci când acestea făceau reclamă la versiunea Bibliei King James.
googlechina.Nici Google nu a scăpat raportului. Cel mai cunoscut motor de căutare a respins inițial cererea făcută de English Christian Institute pentru achiziționarea unui spațiu de reclamă referitor la avorturi. Mai multe site-uri cu conținut creștin sau religios au fost respinse atunci când au dorit să beneficieze de ofertele sau instrumentele oferite gratuit sau la preț redus de Google.
Colby May, director al American Center for Law and Justice spune că „Altceva e la mijloc”, afirmând că platformele online se află sub o presiune teribilă din partea unor diferite grupuri de interese. Spre exemplu Google a eliminat din rezultatele căutărilor paginile unui site norvegian care critica Biserica Scientologică după ce a fost supus presiunilor avocaților Bisericii Scientologice. La rândul său Facebook a respins publicarea unei poze în care doi actori se sărutau, ce apăruse pe blogul unui activist gay. În urma criticilor venite din partea comunității gay, Facebook a republicat fotografia.
Conform raportului, cea mai gravă situație se regăsește în cazul cenzurii Apple, care a respins o serie de aplicații pentru dispozitivele sale precum Exodus International și Manhattan Declaration, ambele fiind considerate că atacă reprezentanții comunității gay. Colby May deplânge, în acest caz, faptul că astfel de aplicații sunt considerate „ofensatoare”, în timp ce jocuri video care promovează violența sau furtul sunt menținute.
Fostul comisar Roth atrage atenția că noii directori ai marilor companii de pe web sunt din generația mileniului, care s-au maturizat în ultimele decenii, fiind tineri care nu au suferit din pricina cenzurii și nu au înțeles riscurile acesteia, oricât de mică și justificabilă ar părea ea.
Raportul va fi înaintat companiilor vizate, alături de o invitație la dialog și prezentări de opinii. NRB a arătat că ar dori să vadă schimbările în urma dialogului, și nu în urma apelului la legislativ sau la alte instituții care reglementează libertatea de exprimare.