-Are, omul are dreptul la alegere. Că nu am avea e doar o schemă teoretică ce ne permite să îmbinăm atotștiința divină cu libertatea noastră. Nu vom putea crea o astfel de teorie. Niciodată nu-ți vei putea face o părere reală despre casa ta dacă nu vei ieși afară din ea ca să o vezi și din profil. Și noi vom înțelege cum e casa noastră, doar atunci cînd vom ieși din cosmosul nostru, în care prezentul și viitorul există separat.

La nivel practic, însă, un răspuns există. A fost formulat de Toma d” Aquino: trebuie să ne rugăm ca și cînd am depinde numai de Dumnezeu, iar de lucrat trebuie să lucrăm de parcă totul ar depinde numai de noi. Creștinul trebuie să poată să lucreze cu contradiția.

Trebuie de observat că aceste afirmații nu reprezintă sărbătoarea idioțeniei. Contradicția observată și sesizată este simptomul unui nivel înalt de cultură și de gîndire. Eu știu ce e adevărat și ce nu este; și știu că prima și a doua se contrazic. Dar mai știu ceva: că un alt model care să poată să păstreze toată diversitatea evenimentelor cunoscute și să le explice pe toate ne contazicîndu-le între ele (fără cenzură!), încă nu există. Ce e de făcut într-o astfel de situație? Ți-ai dori să locuiești într-o vilă cu trei nivele, dar dacă nu e posibil, atunci trebuie păstrată în ordine și simpla ta garsonieră.

În fizica contemporană sunt contraziceri clare, despre care știe fiecare fizician. Spre exemplu: teoria dualismului corpuscular. E adevărat și faptul că lumina e val și faptul că lumina e compusă din particule. Cum să le combini? Trebuie recunoscută și una și cealaltă. La fel și creștinismul acționează după același model logic. Este compus din contradicții care sunt unite prin har. Trebuie să putem să le primim în toată plinătatea lor. Nu se poate spune că eu sunt liber 80%, iar 20% depind de Dumnezeu. Eu sunt liber 100% și cu 100% depind de Dumnezeu. Și Hristos este Dumnezeu 100% și 100% Om, iar nu o părticică din una și o părticică din cealaltă.

Sursa: ”Răspunsuri către tineri”, Diacon Andrei Curaev, pag. 176-177.