Oricand intram in Biserica Domnului Dumnezeu, sa ne patrundem de fiorii evlaviei duhovnicesti, sa ne socotim bine ca am intrat in cer, fiindca Biserica are inchipuirea cerului.

Tinda sau pridvorul. Biserica inchipuie pamantul.

Pronaosul in care stau monahiile si toata partea femeiasca, inchipuie Raiul pamantesc. In pronaosul unor Biserici e zugravita crearea lumii, Adam si Eva in Rai, greseala si izgonirea lor, ca simbolizare a idea, ca urmasii lui Adam, scosi din Rai, afla in Biserica Domnului Hristos, Raiul pierdut. Aceasta ne indeamna pe toti, cand intram in Biserica : ” Toata grija cea lumeasca sa o lepadam „, sa ne inchinam lui Dumnezeu in duh si adevar, sa ascultam slujbele si Cuvantul lui Dumnezeu cu atentie si adanca evlavie, pentru a se folosi vremelnic si vesnic.

Naosul are preinchipuirea cerului in care locuiesc Ingerii si Sfintii care preamaresc pururea pe Dumnezeu. ” Am vazut – zice Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan – si am auzit o multime mare de ingeri imprejurul Tronului, a vieiatilor si a batranilor. Numarul lor era miriade de miriade si mii de mii. Acestia ziceau cu glas mare : ” Vrednic este Mielul Cel junghiat sa primeasca : puterea, bogatia, intelepciunea, taria, cinstea, slava si binecuvantarea „. Atunci toata faptura care se afla in cer si pe pamant, sub pamant si in mare, toate cate se afla in acestea, le-am auzit zicand : ” A Celui ce sade pe tron si a Mielului sa fie binecuvantarea, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor ” (Apocalipsa 5. 11-14).

 , preinchipuie cerul cerurilor, unde troneaza Dumnezeu pe Tron de Heruvimi si Serafimi ( Iez. 1; Apoc, 4; 5 ) proslavit de Serafimi ( Is. 6,1-7; Apoc. 4,2, 6-8 )

Biserica materiala impartita in trei, preinchipuie pe Dumnezeu : Tatal, Fiul si Sfantul Duh, Treimea cea de o Fiinta si nedespartita; preinchipuie toata lumea sau intreg universul, in care Dumnezeu este pretutindenea si peste toate. Asijderea si : omul, sufletul si trupul lui. ( Vezi si ” Poarta Raiului ” de autor ).

Voiti a va incredinta ca Biserica este cer ? Ia socotiti-va ce este acolo asa de minunat care face ca cerul sa fie cer ? Ne raspundeti ca sunt cinci si anume :

1 ) Firea de fata a lui Dumnezeu : Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

2 ) Firea nestricaciosului si Proslavitului Trup omenesc a lui Hristos Dumnezeu-Omul.

3 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria cu Trupul ei proslavit, glorificat.

4 ) Ingerii : trei trielnice trepte ingeresti si alti multi ingeri minunati cu trupurile lor spirituale imbracati in lumina si mare stralucire ( Iez. 1, 14 ; Dan. 10, 6, Mt. 28, 3 ; Lc. 24, 4 ).

5 ) Toti Sfintii : 1. Apostolii; 2. Proorocii; 3. Ierarhii, Preotii; 4. Mucenicii; 5. Cuviosii; 6. Dreptii si 7. toti cei curatiti de pacate, care prin adevarats pocainta s-au mantuit. Toate acestea cinci se afla in Biserica lui Hristos.

a ) Aici in mijlocul Bisericii Lui celei luptatoare de pe pamant, umbla Dumnezeu din ceruri. ” Cel ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este care Ma iubeste. Si cel ce Ma iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata lui.. De Ma iubeste cineva va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi. Noi : Tatal, Eu si Duhul, vom veni la dansul si vom face locas ” ( Ioan 14, 21, 23, 10, 20 ). ” Voi – adevereste Apostolul – sunteti Biserica lui Dumnezeu Celui Viu precum a zis Dumnezeu : ” Ma voi salaslui in ei si voi umbla in mijlocul lor Eu voi fi Dumnezeui lor si ei vor fi poporui Meu ” ( 2 Cor. 6, 16-18; comp. Ies. 19, 4-6 ; 29, 45-46; Lev. 26, 12; Ier. 31, 31-34 ; 32, 37-42; Iez. 11, 20; 36, 28; 37, 26; Zah. 8, 8; 13, 9; 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20 ). ” Asa zice Cel ce tine in dreapta Sa sapte stele, Care umbla prin mijlocul celor sapte sfesnice ( Biserici ) de Aur ” ( Apoc. 2, 1; 1, 13 ). Aceasta o adevereste si Sfantul Ghermano in talcuirea Evangheliei, zicand : ” Biserica este aceea in care Dumnezeul Cel ceresc locuieste si umbla „.

b ) Aici in Biserica se savarseste zilnic ( afara de anumitele zile ale saptamanilor Postului Mare si Vinerea cea Mare ) Sfanta Liturghie cu conlucrarea dumnezeiasca a prefacerii si transformarii Painii si Vinului proaduse, in Preasfantul, nestricatul, proslavitul si glorificatul Trup si Sange al Domnului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, Domnul Dumnezeu Euharistic.

c ) Odinioara in Biserica Vlahernei din Constantinopol, s-a aratat Sfantului Andrei cel nebun pentru Hristos si ucenicului sau, fericitului Epifanie, ca in cer, imbracata foarte luminat, ca soarele ( Dan 12, 3; Mt. 13, 43; Apoc. 12, 1 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Maica Dumnezeului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, ajutand poporului crestinesc – Pastori si pastoriti – cu rugaciunile Ei. Asa s-a mai aratat si in alte Biserici ( Vezi Vietile Sfintilor 1 oct. pp. 1-2 ; 15 aug. Ceasloavele la Obednita, ” Explicarea Sfintei Liturghii ” de autor ).

d ) Aici in Biserica s-au aratat Ingerii unora din credinciosii placuti lui Dumnezeu, d.p. : Arhanghelul Gavriil s-a aratat Preotului Zaharia pe cand tamaia in Biserica, stand de-a dreapta Altarului tamaierii, vestindu-i nasterea fiului sau Ioan si misiunea sa ( Lc. 1, 11-20 ). Sfintii ingeri au cercetat si pe alti multi drepti si s-au aratat lor, d.p. : Agar ( Fac. 16, 7-12; 21, 17-19 ), Avraam ( Fac. 18, 2; s.c.l.; 22, 11, 12 ), Lot, ( Fac. 19, 1 ), Iacob ( Fac. 32, 1-2 ), Moise ( Ies. 3, 2 ), Israiliteni ( Ies. 14, 19 ; Jud. 2, 1-4 ), Valaam ( Num. 22, 22-35 ), Isus Navi ( Is. Navi 5 ,13-15 ), Ghedeon ( Jud. 6, 11-12 ), Manoe ( Jud. 13, 3-21 ), David ( 2 Imp. 24, 16-17; I Paral. 2 1, 16 ), Ilie ( 3 Imp. 19, 5-8; 4 Imp. 1, 1s ), Sedrac, Mesac si Abednego ( Dan, 3, 25 ), Daniel ( Dan. 8, 17; 9, 21 ;l0, 5-7 ) Zaharia Proorocul ( Zah. 1, 9, 14 ), Iosif ( Mt. 1, 20; 2, 13-19 ), Pastorilor ( L. 2, 8-15 ), Maria Magdalena ( Mt. 28, 1-7; Mc. 16, 5-7; Lc. 24, 4-10; Ioan 20, 11-13 ), Apostolilor si lui Petru ( F. Ap. 1, 10-11; 5, 19-20; 12,7-10 ), lui Filip ( F. Ap. 8, 2,6 ), lui Corneliu ( F. Ap. 10 3-6 ), lui Pavel ( F. Ap. 27,23 ) s.a.

e ) Aici in Biserica si in alte locuri s-au aratat Sfintii : Prooroci, Apostoli, Ierarhi, Preoti, Mucenite, Cuviosi si Cuvioase, Drepti si Drepte; asijderea si multi din cei mantuiti, credinciosilor din Biserica luptatoare de pe pamant. Toti Sfintii acestia care prin credinciosia si vietuirea lor aleasa, unii prin aspra pocainta au facut pamantul cer, imbracandu-se in stralucitele virtuti crestinesti, acum locuiesc in cer. Ei sunt sprijinitorii, ocrotitorii, aparatorii si pilduitorii vietii noastre crestinesti. In razboiul crancen, sangeros pe care l-au purtat cu vrajmasii credintei noastre crestinesti, ei au suferit multe si groaznice persecutii , stramtorari, munci torturari… Marturisind luminatoarea credinta crestineasca cu foarte mare indrazneala inaintea imparatilor si ighemonilor, unii erau dusi batuti cumplit, bagati in temnita, aruncati in foc, spanzurati pe lemn, sfasiati cu unghii de fier, arsi cu lumanari sau torte aprinse, rupti, sfaramati in varteje, aruncati in arene la mancare fiarelor salbatice, in gropi cu serpi, vipere, balauri… si cu alte multe feluri de munci. Astfel sacrificandu-se vitejeste, milioane de Mucenici si Mucenite s-au incununat cu stralucite cununi nepieritoare. Prin infatisarea lor pe pe Icoane, prin istorisirea : vietii, luptelor si sacrificarea vietii lor, Sfintii din ceruri ne indeamna mereu sa le urmam lor, precum si ei au urmat lui Hristos. Asa d.p. : Sfintii si-au urat viata lor ( Lc. 14,26-27 ), uraste si tu viata lumeasca si petrecerile anticrestinesti ( Mt. 6, 24 ). Aceia si-au aruncat trupurile lor in felurite munci groaznice, arunci si tu agoniseala ta in mainile saracilor, daca nu toata, macar cat poti pentru Dumnezeu si mantuirea Sufletului, a casnicilor si repauzatilor tai. Aceia au calcat vapaia focului, calca si tu poftele trupului. Aceia au rabdat munci grele aici, rabda si tu clevetirile si ocarile. Aceia s-au nevoit si au murit pentru Numele Mantuitorului Hristos, tu, de nu poti muri asa ca ei, sarguieste-te sa mori pacatului si sa viezi, sa fii viu prin ascultarea si pazirea Cuvantului lui Dumnezeu pentru a deveni, a fi si ramane fericit pururea : ( Lc. 11, 28; comp. Ps.1, 1-3; Apoc. 20, 6; 1, 6; 5, 10; 21, 7; Is. 61, 6; I Petru 2, 9 ).

Vezi aici in Sf. Altar : Sf. Masa, Jertfelnicul cel Mare sau Dumnezeiescul Prestol ? Acesta preinchipuie : Scaunul de Heruvimi al Cerescului Imparat pe care se odihneste Dumnezeu. ” Masa – talcuieste Dumnezeiescul Ghermano – este heruvimicescul Scaun al Marelui Imparat, pe care Cerescul Dumnezeu Cel ce se poarta pe Heruvimi, intrupandu-se se odihneste. Vezi aici Dumnezeiasca Evanghelie ce sta deasupra Sf. Mese ? Aceasta inchipuie pe Hristos sezand ca un Imparat pe Scaunul Sau. Vezi imparateasca Icoana a lui Hristos cum sta in mijloc pe catapeteasma, langa usile imparatesti si de cealalta parte icoana Maicii Lui, iar de alta Icoana Mergatorului Inainte si a Ingerilor, a Apostolilor si a celorlalti Sfinti ? Acestea preinchipuiesc ca astfel este si Hristos in ceruri, minunat intru Sfintii Sai ” ( Ps. 67, 36; 88, 5-7 ) si asa va veni, precum talcuieste aceasta si Sf. Simeon al TesaloniculUi. Vezi cinstita Cruce inaltata deasupra Catapetesmei ? Aceasta insemneaza ca asa se va arata pe cer la a doua venire, precum a zis Domnul : ” Atunci se va arata semnul Fiului Omului pe cer.. ” ( Mt. 24, 30 ). Ce sa graiesc mai mult ? Inca si inchipuirea aceasta dinafara, cum este zidita Biserica : turla de sus fiind rotunda in chipul cerului, horul stranelor si zidirea Sfantului Altar cel in chipul cerului… Aceasta arata ca Biserica este chip si icoana a cerului.

Aceasta adeverindu-o si Dumnezeiescul Ghermano, a zis hotarat ca Biserica este cer pamantesc. Asijderea adevereste aceasta si toata multimea ortodocsilor, zicand : ” Cer mult luminos este Biserica „, si iarasi : ” In Biserica Slavei Tale stand, in cer ni se pare a sta „. Dumnezeiescul Hrisostom mergand inainte, spune ca : ” Biserica este inca mai inalta si mai cinstita si decat cerul, pentru ca : ” Cerul si pamantul vor trece – precum a zis Domnul – iar cuvintele Mele nu vor trece ” ( Mt. 24, 35 ). Biserica, avand cuvintele Domnului, nu va trece ci va ramane in veac. Stihiile le-a pus in mijloc, prin care arata ca Biserica este mai cinstita decat cerul si pamantul ” ( Om. 77 la Mt. ).

Protosinghel Nicodim Mandita