Simbolurile

0
0

Părinte supuneţi-mi vă rog : Ce semnificaţie are”triunghiul cu un ochi” ? Îl întâlnim cel mai des în sânul masoneriei, dar şi (mai rar) în ortodoxie. Unii spun că acest simbol aparţine Sfintei Tradiţii ortodoxe. După câte ştiu eu acest simbol există chiar din timpul Egiptului antic, dacă este adevărat atunci înseamnă că ortodocşii l-au „plageat”, la fel ca şi masoneria ?

  • Valeriu a întrebat 14 ani ago
  • last edited 9 luni ago
  • You must to post comments
0
0

Doamne ajută. Această reprezentare pare a fi mai mult metaforică de a reprezenta Ochiul lui Dumnezeu asupra bisericii şi nu este una canonică şi o să vă prezint în următoarele rânduri şi de ce: „Să luăm ca exemplu aşa‑zisul „ochi al lui Dumnezeu” încadrat într‑un triunghi, întâlnit adeseori zugrăvit pe clopotniţele bisericilor dar şi pe icoane, care ar exprima chipurile dogma Sfintei Treimi, atotştiinţa şi pronia lui Dumnezeu. Numit în mod impropriu „ochiul lui Dumnezeu”, acest simbol ocult inexistent în iconografia bizantină până în preajma Revoluţiei Franceze, îşi are rădăcinile în religia Egiptului antic de unde a fost preluat şi folosit în imagistica manualelor medievale de alchimie, astrologie şi magie. Simbol legat de reprezentarea unor divinităţi ale cultului zeului soare Amon‑Ra, ochiul anunţă prezenţa zeilor Horus, Hathor sau Ma’at, fiica Soarelui . Ochiul încadrat de un triunghi, este asimilat mai apoi de heraldica unor orga­nizaţii subterane care au susţinut mişcările revoluţionare franceze de orientare ilumi­nis­tă. Acest însemn pătrunde în iconografia ortodoxă de la noi cu complicitatea unora şi ignoranţa altora, prin boierimea românească care şi‑a făcut studiile la Paris, unde, susţinută de puterile politice franceze au pregătit Revoluţia Română de la 1848, iar mai apoi unirea Principatelor. Clasa conducătoare românească a preluat odată cu legislaţia şi cultura noii clase politice franceze, şi elemente din heraldica şi blazoanele acestora, însemne pe care le regăsim de atunci şi în decorul ctitoriilor româneşti, fie civile, fie ecleziale. S‑a încercat o acomodare a acestui simbol cu iconografia ortodoxă, atribuindu‑i‑se un conţinut teologic prin care s‑ar putea exprima dogma Sfintei Treimi, atotştiinţa şi pronia lui Dumnezeu. Argumentele scripturistice invocate se întemeiază pe similitudini antropomorfe, ca de exemplu: „Ochii Domnului spre cei drepţi şi urechile Lui spre rugăciunea lor” (Psalm 33, 14), „Ochii Lui spre sărac privesc” (Psalm 10, 4), sau „Ochii Domnului văd oriunde” (II Cronici 16, 9), ignorându‑se pluralul, după care, în interiorul triunghiului ar fi trebuit să existe doi ochi. Creştinismul a mai convertit imagini şi simboluri păgâne, exemplele sunt numeroase, dar aluzia ciclo­pică la un Dumnezeu ascuns care pân­deşte pe gaura cheii este neinspirată şi necanonică.

Să rămânem în adevăr și rugăciune pentru adevăr.

Prot Victor Mihalachi

  • You must to post comments
Afișare 1 rezultat
Răspunsul tău

Te rog să te mai întâi pentru a trimite.