Zicala „fumează ca turcul” nu mai este valabilă
Bărbaţii din România se află pe locul 48 în lume după răspândirea fumatului, iar româncele ocupă poziţia 37 în clasamentul feminin, potrivit „Atlasului tutunului», un studiu publicat de Societatea Americană Oncologică.
Contrar zicalei „fumează ca turcul», nici bărbaţii şi nici femeile din Turcia nu se află în clasament pe primele zece locuri. Poziţia întâi este ocupată de bărbaţii din Afganistan, 82% dintre ei fiind fumători, şi de femeile din Nauru, cu o incidenţă de 52,4% a acestui obicei.
Potrivit lui Tolga Sahin, manager de afaceri fiscale la producătorul de tutun Philip Morris International (PMI), în majoritatea statelor europene, 20%-25% din populaţie consumă tutun. În ţări ca Grecia, Rusia şi Ucraina, procentul ajunge la 30%-35%.
Japonezii preferă ţigările light, iar ruşii – slims
Chiar dacă în Japonia se fumează mai mult decât în România (44,3% dintre bărbaţi şi 14,3% dintre femei s-au declarat fumători, faţă de 40,6% dintre bărbaţii români şi 24,5% dintre femei), asta nu înseamnă că locuitorii Ţării Soarelui-Răsare consumă mai mult tutun.
Conform reprezentanţilor Philip Morris, obiceiurile de consum diferă mult de la o ţară la alta. Bunăoară, japonezii preferă ţigările light, pe care le fumează deseori numai pe jumătate. În Rusia sau Coreea sunt foarte răspândite ţigările slims, care nu sunt văzute ca un produs
destinat femeilor, cum se întâmplă la noi.
Tot mai puţini fumători în UE
„Rata fumatului în ţările lumii s-a menţinut relativ stabilă în ultimii ani. În Europa de Vest se observă o scădere a numărului de fumători», ne-a declarat Tolga Sahin, la o întâlnire cu presa la sediul PMI din Lausanne, Elveţia.