90% din slujbele viitorului vor necesita aptitudini de folosire a computerului
Milioane de europeni riscă să rămână în afara pieţei locurilor de muncă, în cinci ani, din cauza lipsei de cunoştinţe IT, arată un raport care concluzionează că 90% dintre locurile de muncă vor necesita aptitudini de folosire a computerului. De asemenea, studiul efectuat în 13 ţări europene realizat de compania de cercetare IDC, la comanda Microsoft, arată că 58% dintre angajatori cred că sectorul educaţional nu face destul pentru a-i pregăti pe tineri pentru locul de muncă modern Ben Butters de la Eurochambres a spus că IMM-urile se plâng continuu în legătură cu faptul că nu au acces la lucrători cu calificări potrivite
Găsirea angajaţilor cu aptitudinile potrivite pentru locul de muncă a devenit o problemă majoră a angajatorilor din Europa, scrie EUractiv.ro. Importanţi şi numeroşi investitori din mediul de afaceri atrag atenţia asupra „nepotrivirii de aptitudini”, aflată în creştere, după ce anul trecut patru milioane de posturi au rămas vacante pentru că cei 18 milioane de şomeri nu au avut calificările necesare. Astfel, aceaştia încearcă să atraga atenţia că forţa de muncă europeană trebuie să îşi îmbunătăţească mai ales aptitudinile IT şi cele din domeniul limbilor străine.
La „European Business Summit de la Bruxelles”, desfăşurat în luna martie 2009, lobby-urile corporatiste au cerut un „Pact European al Aptitudinilor”, care ar avea drept ţintă reconversia şomerilor pentru locurile de muncă ale viitorului.
Un raport al şcolii de afaceri INSEAD arată că abilitatea europenilor de a concura în economia globală a cunoaşterii este subminată de o lipsă a aptitudinilor şi a mobilităţii.
Cunoştintele IT, esenţiale mai ales pentru tineri
Raportul comandat de Microsoft şi făcut public la începutul acestei luni arată că, până în 2015, cea mai mare majoritate a locurilor de muncă din aproape toate sectoarele vor presupune cunoştinţe de operare a computerului (ca cerinţă minimă), realizatorii studiului – compania de cercetare IDC – trăgând un semnal de alarmă asupra şomerilor de criză, care ar putea rămâne permanent fără un loc de muncă tocmai din cauza acestei lipse de cunoştinţe în domeniul informaticii.
Studiul efectuat în 13 ţări europene mai arată că autorităţile nu fac foarte multe pentru acoperirea acestei lacune, 58% dintre angajatori semnalând dezinteresul sectorului educaţional pentru a oferi pregătirea necesară tinerilor pentru locul de muncă modern.
Trainingurile pentru dobândirea aptitudinilor avansate în IT vor deveni din ce în ce mai prezente în următorii 3-5 ani, potrivit raportului, care subliniază importanţa certificării profesioniştilor din domeniu. În plus, studiul mai concluzionează că majoritatea forţei de muncă va trebui să îşi reîmprospăteze aptitudinile, pentru a folosi tehnologia pentru îmbunătăţirea productivităţii.
Trainingul la locul de muncă, o soluţie „la îndemână”
Marianne Kolding, vicepreşedinte pentru European Services Research la IDC, a spus, citată de Euractiv.ro, că o proporţie mai mare din locurile de muncă din Europa Centrală şi de Est nu necesită, în prezent, aptitudini IT. Totuşi, Kolding a spus că aceste ţări vor prinde din urmă Europa de Vest în următorii cinci ani, fiind absolut necesare investiţiile în training la locul de muncă, însă şi-a exprimat scepticismul în legătură cu adevărata valoare a trainingurilor „on-site” şi „on-the-job”, sugerând că educatorii profesionişti sunt cei mai în măsură să predea noi aptitudini.
Ea a adăugat că generaţiei tinere îi place să lucreze cu gadgeturi prietenoase, dar de multe ori nu ştie cum funcţionează tehnologiile. Există, de asemenea, o îngrijorare semnificativă legată de economiile emergente din Asia, care ar putea pune presiune serioasă asupra sectorului IT din Europa, datorită volumelor de absolvenţi de inginerie care sunt produse de India şi China.
Raportul se bazează pe interviuri cu lideri din diverse zone ale sectorului de afaceri şi pe un sondaj online la care au participat aproape 1.400 de angajatori din Europa. Participanţii au fost selectaţi în special din organizaţii cu mai puţin de 500 de angajaţi.
IMM-urile deplâng calificarea precară a muncitorilor
Eva Uddén Sonneglrd, secretar de stat în Ministerul suedez al Ocupării forţei de muncă, a spus că cea mai mare ameninţare a recesiunii economice este ca cei care îşi pierd locul de muncă să rămână permanent în afara forţei de muncă. Ea a spus că protecţia „angajabilităţii” este mai importantă decât salvarea unor anumite industrii şi a cerut eforturi suplimentare pentru promovarea trainingului. „Trebuie să luăm măsuri pentru a contrabalansa efectele negative ale crizei economice asupra ocupării forţei de muncă, întărindu-ne pieţele forţei de muncă, crescând accesul la locuri de muncă şi promovând educarea şi re-educarea forţei de muncă”, a spus ea. Ben Butters de la Eurochambres a spus, la rândul lui, că IMM-urile se plâng continuu în legătură cu faptul că nu au acces la lucrători cu calificări potrivite. Potrivit acestuia, problema majoră o reprezintă faptul că interesul tinerilor spre profesiile tradiţionale rămâne ridicat. Butters a mai spus că firmele mici rămân precaute în a investi în training de teamă că şi-ar putea pierde personalul în favoarea concurenţei.
Jan Muehlfeit, preşedintele Microsoft Europe, a spus că aptitudinile IT sunt vitale pentru noua generaţie de lucrători şi pentru construcţia societăţii bazate pe inovaţie a Europei. „Ştim că tendinţele tehnologice vor aduce nevoia de aptitudini IT mai bune în cadrul forţei de muncă. Guvernele trebuie să continue să investească în educaţie şi training pentru a se asigura că lucrătorii sunt bine echipaţi pentru un loc de de muncă potrivit”, a spus reprezentantul Microsoft Europe.
În încercarea de a schimba optica în acest sector, unde „programele şcolare sunt încă bazate pe societatea agrariană, în loc să ofere tinerilor cunoştinţe despre tehnologie”, Comisia Europeană a anunţat că în luna martie 2010 se vor desfăşura acţiuni de sensibilizare în cadrul săptămânii europene a aptitudinilor, tot în aceeaşi perioadă urmând a fi publicată şi strategia „European Innovation Act şi UE 2020″.
Est-europenii nu ştiu unde să caute oportunităţi de învăţare on-line
Cursurile on-line sunt cele mai utilizate la ora actuală în ţările din Europa Centrală şi de Sud-Est, între care şi România, ca urmare a tendinţelor sociale şi economice care au influenţat decisiv cerinţele de pregătire în profesii financiare, relevă un raport realizat de ACCA (Asociaţia Globală a Experţilor Contabili). Potrivit studiului, în comparaţie cu rezultatele de anul trecut s-a constatat o creştere de 11% a numărului de respondenţi care au afirmat că prefer cursurile on-line pentru dezvoltarea abilităţilor lor profesionale.
Pentru întocmirea cercetării, 5.000 de membri ACCA din întreaga lume au fost rugaţi să identifice abilităţile pe care doresc să şi le dezvolte cel mai mult în viitor, printre acestea cel mai des menţionate fiind administrarea riscului şi managementul financiar.
În Europa Centrală şi de Est s-au dovedit ca fiind mai importante finanţele corporatiste, managementul financiar, administrarea riscului, managementul contabil, precum şi bugetele şi trezoreria. La capitolul E-learning, s-a constatat că mulţi dintre cei chestionaţi nu ştiu unde să caute oportunităţi de învăţare on-line. Întrebaţi „Ce vă împiedică să folosiţi învăţarea on-line pentru Dezvoltarea Continuă Profesională?”, 45% dintre ei au spus că nu ştiu unde să caute informaţiile.
Soluţia românească E-learning, premiată la nivel european
Sistemul Educaţional Informatizat (SEI) este recunoscut pe plan internaţional, atât din punctul de vedere al complexităţii şi originalităţii, cât şi din perspectiva numărului de beneficiari şi al impactului pozitiv asupra sistemului de învăţământ românesc.
Proiectul SEI a primit distincţia Best eLearning solution, în cadrul competiţiei internaţionale „eLearning in Praxis”, organizată de ICETA – International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, care a avut loc în Slovacia. Premiul a fost acordat de către Camera de Comerţ Americană în Slovacia, care de 7 ani premiază cele mai bune soluţii de E-learning. Competiţia „eLearning in Praxis” evaluează gradul de implicare al guvernelor în utilizarea soluţiilor IT pentru educaţie, creşterea calităţii soluţiilor de E-learning, sprijinirea interesului pentru proiectarea, implementarea şi diseminarea de noi forme de educaţie bazate pe soluţii de E-learning.
În cadrul acestui proiect, peste 15.000 de laboratoare informatizate au fost instalate în toate şcolile din ţară, aproape 5 milioane de utilizatori au fost înregistraţi, peste 140.000 de profesori au fost instruiţi, au fost predate 3.700 de lecţii multimedia AeL. De asemenea, cu ajutorul proiectului au fost repartizaţi peste 1.800.000 de candidaţi la admiterea în licee (2001-2009) şi a afişat rezultatele a peste 1.300.000 de candidaţi la Bacalaureat (2003-2009).
Proiectul SEI a primit de-a lungul anilor numeroase alte distincţii internaţionale.