0
0

Vă rog să mă lămuriţi în legătură cu textul de mai jos, din VT, dacă nu cumva se referă şi la icoane, pentru că îmi dă de gândit de un timp. Vai, însă celor ce şi-au pus nădejdea în lucruri fără viaţă, celor ce au numit dumnezei, lucruri făcute de mâini omeneşti: 2 aur, argint, lucrate cu mesteşug, chipuri de animale, piatră netrebnică cioplită de mână-nvechită. Ps. 113:15, Ps. 134:16, Ir 10:4, FA 17:29, Rm. 1:23 11. Şi iată-l pe un lemnar: taie un copac uşor de lucrat, îl descojeşte cu grijă, îl lucrează cu îndemânare şi face din el o unealtă folositoare vieţii. Îs. 40:19, Is. 44:13, Ir. 10:3, Ir. 16:20 12. Cât despre rămăşiţele lucrării lui, le foloseşte să-şi fiarbă de mâncare şi să se sature. 13. Iar ceea ce a mai rămas, şi care nu-i bun de nimic – o bucata de lemn strâmb şi noduros – îl ia şi-l ciopleşte ca să-i treacă de urât, şi potrivindu-l, şi meşterindu-l, îi dă chip de om, Is 44:12, 1Co 8:4 14. Sau îl face să semene cu un animal de nimic, îl vopseşte în roşu, ca şi cum ar avea piele cu sânge, şi i-a ascuns toate metehnele. 1Co 8:4 15. Apoi, îi face în perete o locuinţă pe potrivă şi-l întăreşte cu cuie de fier. 1Co 8:4 16. Aşa are grija ca el să nu cadă, ştiind că singur nu se poate ajuta; căci el nu-i decât un chip şi are nevoie de ajutor. 1Co 8:4 Vă mulţumesc mult.

  • Silviu a întrebat 14 ani ago
  • last edited 2 luni ago
  • You must to post comments
0
0

Răspunsul nostru la întrebarea Dvs. este următorul: Sfanta Scriptură nu numai că n-a condamnat icoanele dar a dovedit că Dumnezeu însuşi le-a îngăduit. El a născut pe Fiul Său, care după cuvântul Scripturii e icoana naturală a Tatălui, „este chipul lui Dumnezeu celui nevăzut”. Dumnezeu a făcut pe om dupa „chipul şi asemanarea Sa”. Dumnezeu este cel dintâi care a făcut icoane, cum zice Sf. Ioan Damaschin. Nici Legea Veche n-a oprit uzul icoanelor, după cum afirmau ico­noclastii şi cum susţin, după ei, protestanţii şi cultele neoprotestante. Po­runca întai din Decalog care oprea reprezentarea lui Dumnezeu prin vreun chip care exista în cer, pe pământ, în apă sau sub pământ, avea în vedere si inclinarea spre idolatrie a iudeilor, precum si influenta popoarelor ido­latre care ii indemnau spre aceasta, cum s-a si intamplat in vremea lui Moise, cu vitelul de aur. Dispozitiile Legii Vechi arata ca   reprezentarea unor personaje sau simboluri religioase erau ingaduite. Dumnezeu porunceste lui Moise sa faca chipurile celor doi heruvimi care strajuiau Cortul Marturiei, precum si sarpele de arama ca semn de izbavire in pustie, impotriva muscaturilor serpilor veninosi. Solomon va impodobi maretul templu din Ierusalim, zidit de el, cu chipuri de heruvimi, lei si alte animale, etc. Interzicerea „chipurilor cioplite” nu era, dupa cum spune Sf. Ioan Damaschin, decat o masura de pedagogie divina. Sf. Ioan Damaschin arata ca, daca in Vechiul Testament Dumnezeu a comunicat cu oamenii prin cuvant, in Noul Testament aceasta comunicare s-a facut in cuvant si in chip. Caci cel nevazut s-a facut vazut cu ochii lor trupesti, ceea ce in Vechiul Testament era numai prefigurat in simboluri. Doctrina cinstirii icoanelor stabilita la sinodul al VII-lea ecumenic a ramas normativa pentru sinoadele si teologii care s-au ocupat ulterior de aceasta problema. Cinstirea icoanelor nu e idolatrie pentru ca nu se poate confunda cu cinstirea pe care o dam lui Dumnezeu : pe Dumnezeu il cinstim prin latrie sau adorare iar pe sfinti, icoanele si moastele lor prin simpla venerare, cum o numeste Sf. Ioan Damaschinul – cinstirea relativa, pentru ca aceasta cinstire sta in relatie cu prototipul (origina­lul), la care se refera : nu cinstim icoanele pentru ele insele, ci din pricina sfintilor care sunt zugraviti pe ele, dupa cum, la randul lor, pe sfinti ii cinstim, nu pentru ei insisi, ci pentru Dumnezeu care i-a incoronat.Doctrina ortodoxa despre cinstirea sfintelor icoane e cuprinsa si in cartile noastre de slujba : „Ma inchin sfintilor si cinstitelor icoane, adica lui Hristos insusi si Prea Curatei Maicii lui Dumnezeu si tuturor sfinti­lor ; nu insa cu inchinaciune ca lui Dumnezeu ci inaltandu-ma cu mintea la chipul ce infatiseaza; pentru aceea si cinstea cea catre acestea o trec la prototipuri”, se cuprinde in Arhieraticon marturisirea la hirotonie, a can­didatului la episcopat. In rugaciunea principala din Randuiala pentru binecuvantarea si sfin­tirea icoanei Domnului nostru Iisus Hristos, din Molitfelnic, se precizeaza aceeasi idee : „am pus aceasta icoana inaintea maririi Tale, nu indumnezeind-o, ci stiind ca cinstea icoanei se suie la cel zugravit pe dansa”. Sfintirea icoanelor nu duce la transformarea sau transfigurarea mate­riei; in aceasta privinta icoana se deosebeste de Sf. Euharistie in care Hris­tos se afla prezent in mod real, substantial in chiar natura painii si a vi­nului prefacute in trupul si sangele Domnului.

Dacă însă considerați puțin argumentat răspunsul nostru la întrebarea Dvs. Vă așteptăm și cu alte întrebări, în care vom încerca să vă fim de folos, și să vă luminăm atât cât nea fost dat și nouă de la Hristos Domnul nostru!

Preot Iulian Rață

  • You must to post comments
Afișare 1 rezultat
Răspunsul tău

Te rog să te mai întâi pentru a trimite.