Sărut mâna, părinte! Numele meu este Elena şi sunt căsătorita numai civil cu un băiat penticostal, urmând să oficiem şi cununia religoasă în această vară, la ortodocşi. Între timp însă au apărut nişte probleme legate de religie. Înainte de oficierea stării civile , când am mers la spovedanie în postul Paştelui, explicându-i problema noastră de religie respectivului preot, a zis că e bine, dacă el se dă la religia mea şi că botezul lui la penticostali este recunoscut la noi în biserică (fiind făcut tot în sfânta treime), urmând a i se citi numai o anumită rugăciune la momentul dat. Acum când am hotărât să mergem la biserică sa oficiem trecerea lui de la penticostal la ortodox, respectivul preot s-a întors, spunând că necesită Botez făcut în Biserica ortodoxă de la A la Z şi descurajându-l spunându-i că nu vrea să îşi pună în cap familia lui care nu sunt cu totul de acord cu această trecere de la o religie la alta. Normal, zic eu , era să îl atragă la religia ortodoxă şi să-l ajute , să-l sfătuiască nu să-l indepărteze….. Întrebarea mea este : care este adevăratul procedeu prin care el poate trece de la penticostal la ortodoxism în cazul în care el are botezul luat la penticostali: numai citirea unei rugăciuni sau din nou Botezul în sine? El este puţin speriat de Botezul în sine, pentru că i s-ar cere să se lepede de satană odată cu un alt botez şi nu crede că este cazul să i se adreseze această întrebare, fiind deja botezat. Vă mulţumesc anticipat şi astept un răspuns cât mai curând posibil. Sărut mâna!
- Elena a întrebat 14 ani ago
- last edited 4 luni ago
- You must login to post comments
Înţelegerea de către Biserica Ortodoxă a „botezului” neortodox vine din şi este determinată de o înţelegere proprie, ca fiind acea „una, sfântă, sobornicească şi apostolică Biserică” ce singură săvârşeşte unicul Botez întru moartea şi învierea lui Hristos. Iar aceasta, pentru că „Biserica se cunoaşte întru Tainele ei” [1]. În şi prin Sfintele Taine, Biserica viază şi se înnoieşte pururea, i se aşează hotarele, i se recunosc mădularele. „Cei care îşi trăiesc viaţa în afara vieţii Tainice (sacramentale) sunt în afara Trupului lui Hristos” [2]. Sfântul Botez este poarta de intrare în Trupul lui Hristos, aşadar temelia şi începutul tuturor Tainelor, precum Însuşi Domnul a zis: «De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu» [3] , dar şi în veşnicele cuvinte ale Apostolului Pavel ce mărturisesc ca ;i ]n crez [4] «un trup şi un Duh… un Domn, o credinţă, un botez, Un Dumnezeu şi Tatăl tuturor» [5]. „Un [singur] Domn, o [singură] credinţă, un [singur] botez – acestea trei se cuprind într-o singură Biserică, pecetluind o unime de nezdruncinat” [6]. „În afara Bisericii, orice s-ar numi „biserică” este o adunare de eretici care au pierdut singura credinţă în Domnul cel Unul şi, prin urmare, botezul săvârşit de ei nu poate fi asemuit cu Botezul creştin” . Pentru aceasta, ereticii şi schismaticii sunt primiţi în Biserică prin botezare. Eu rămân de partea părerii Sfântului Vasile cel Mare care spune în primul său canon că: „cei ce se îndepărtează de Biserică prin schismă nu mai au harul Sfântului Duh, darul harului preoţesc se întrerupe, şi transmiterea preoţiei este împiedicată. Se întrerupe succesiunea apostolică iar cei botezaţi de ei sunt consideraţi ca fiind botezaţi de mireni. Prin urmare, nu au autoritate nici să boteze, nici să hirotonească”. Pentru întărirea cunoștințelor vă recomand spre citire articolul: „Botezul și unitatea creștină în lumina sfintelor canoane”. Vedeți dacă botezul care a primit concubinul vostru împlinesc cele cinci condiții menționate în acest articol și nu mai judecați biserica. Dacă părintele a spus că se primește prin rebotezare atunci așa și este. Iar schimbarea rânduielii pentru interes propriu nu va avea loc.
Note:
1 Sfântul Nicolae Cabasila, Tâlcuirea Dumnezeieştii Liturghii , Cap. 38, P.G. 150, 452. Vezi şi: Μεταλληνου, π. Γ.Δ., Δοκίμια Ορθόδοξης Μαρτυρίας, «Εξ ύδατος καί πνεύματος» (Αθήνα: Εκδόσεις Άθως, 2001), pp. 67-87.
2 Romanides, John S., Păcatul strămoşesc (Ridgewood, NJ: Zephyr, 2002), p. 173.
3 Ioan 3:5.
4 „Întru Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică. Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor”. Evident, aceste două articole din Simbolul Credinţei au fost menite a fi mărturisite unul după altul tocmai din pricină că cel din urmă, „un[ul] botez” este înţeles a se petrece doar în cea dinainte, „Una Biserică”.
5 Efes. 4:4-6
Cu râvnă întru Domnul,
Vitalii Mereuţanu – Magistru în Teologie
- Guest a răspuns 14 ani ago
- You must login to post comments
Te rog să te autentifici mai întâi pentru a trimite.